Eki 26, 2010
8345 Görüntüleme

Ticaret Unvanı ve Marka

Yazan
banner

Ticaret hayatında çeşitli ayırt edici işaretler kullanılmaktadır. Söz konusu ayırt edici işaretlerin en önemlileri ticaret unvanları, işletme adları ve markalardır.

Ticaret unvanı tacirin, ticari işletmesine ilişkin işlemleri yaparken ve bu işlemlerle ilgili senet ve diğer evrakları imzalarken kullandığı addır. Buna göre ticaret unvanının işlevi ticari işletmenin sahibi olan tacirin diğer tacirlerden ayırt edilmesini sağlamaktır. Bir ticaret unvanını ilk kez tescil ettiren kişi bu ticaret unvanı üzerinde mutlak hak kazanır. Gerçek kişi unvanları tescil edildiği sicil bölgesinde korunur, tüzel kişi unvanlarında koruma ise yurt çapındadır.

Bir tüzel kişinin ticaret unvanı Türkiye’nin herhangi bir sicil dairesinde daha önce tescil edilmişse bu unvanın diğer unvandan ayırt edilebilmesi için sonradan tescil edilen ortaklığın unvanına gereken ekleri yapması zorunludur. Ticaret ortaklıklarının merkezleri ayrı yerde olsa ve logolarında farklılık bulunsa bile unvanlarında benzerlik varsa önceden ticaret sicil kaydını yaptıran tüzel kişilik haksız rekabetin meni davası açabilir.

İşletme adı ise; doğrudan doğruya işletmeyi tanıtmak ve benzer işletmelerden ayırt etmek için kullanılan addır. İşletme adının fonksiyonu ticari işletmeyi işleten tacirin değil, bizzat ticari işletmenin benzer işletmelerden ayırt edilmesine yöneliktir. İşletme adında serbestlik ilkesi vardır. İşletme sahibi başkasının hakkına tecavüz etmemek ve kamu düzenine aykırı olmamak koşuluyla istediği adı seçebilir.

Öte yandan, marka ticaret unvanı ve işletme adından farklı bir amaca hizmet eden tanıtıcı bir işarettir. Marka taciri ya da ticari işletmeyi değil bir teşebbüsün mal veya hizmetlerini diğer teşebbüslerin mal veya hizmetlerinden ayırt etmek için kullanılır. Buna göre fonksiyonu tümüyle ticari işletmenin ürettiği, pazarladığı mal veya hizmetleri ayırt etmektir.

Ticaret unvanının amacı doğrultusunda kullanılması onun ticaret unvanı ve tabelalarında kullanılmasıyla sınırlı kalmakta, bunun ötesine geçen ürünler üzerinde yani kataloglarda, ticari evrak üzerinde veya promosyon malzemeleri üzerinde kullanılması markasal kullanım olarak nitelenmektedir.

Ticaret unvanı ile markanın fonksiyonlarına uygun şekilde kullanılması halinde ticaret unvanının marka hakkını ihlal etmesi durumu nadiren ortaya çıkar. Ancak ticaret unvanının reklâmlarda, broşürlerde ve diğer tanıtım evrakında kullanılması halinde ticaret unvanının amacını aşar şekilde markasal kullanımından bahsedilebilecek ve bu durumda marka hakkını ihlal durumu ortaya çıkacaktır.Ticaret unvanının amacını aşacak şekilde kullanımından dolayı  eğer marka hakkı sahibinin markası ihlal edilmişse, bu durumda ticaret unvanının amacına aykırı biçimde kullanımı ve kullanım iradesi bulunmaktadır. Bu gibi hukuka aykırı durumların önlenebilmesi için ticaret unvanının hükümsüzlüğünün talep edilmesi uygundur.

Uygulamada ticaret unvanının tescilli bir markaya tecavüz iddiasıyla sıkça karşılaşılmaktadır. Bu durumun önüne geçilmesi için markasal olarak kullanılan unvanların marka tescilinin yapılması gerekmektedir. Unvanın marka olarak tescil edilmesi herhangi bir ihlal durumunda Markaların Korunması Hakkında Kanun Hükmünde Kararname hükümlerine göre çok daha etkili korunmasını da sağlayacaktır.

Özellikle hizmet sektöründe markanın üzerinde kullanılacağı bir mal olmadığı için markasal kullanımın olup olmadığının sınırını çizmek daha zordur. Böyle durumlarda takvim, bloknot gibi promosyonel ürünlerde dahi unvanın kullanılması markasal kullanım olarak nitelendirilebilecek ve tescilli bir diğer markaya tecavüz oluşturabilecektir. Bu nedenle özellikle hizmet sektöründe kullanılan ticaret unvanlarının marka olarak tescili ihmal edilmemelidir.

Marka tescil ticaret unvanı yidk kararının iptali marka ticaret unvanı marka unvan haksız rekabet marka ihlali ünvan marka tecavüzü haksız rekabet marka tecavüzü marka ankara avukat ankara avukat danışma unvan haksız rekabet unvan terkini marka unvan terkini

Ankara avukatı olunması nedeniyle Türk Patent’in kararlarına karşı davalar, marka hükümsüzlüğü davaları, patent davaları, tasarım davaları, Türk Patent’in Yeniden İnceleme ve Değerlendirme Kurulu’na(YİDK) karşı davaların yanında marka vekili olunması itibarıyla Türk Patent Markalar Dairesi kararlarına karşı itirazlar, haksız rekabet davaları, alan adı davaları ve tahkimleri ağırlıklı olarak çalışma alanlarımızdır.


Marka Nedeniyle Ticaret Unvanının Terkini

SMK Uyarınca Markanın Unvan veya İşletme Adı Olarak Kullanımı

Ticaret Unvanının Markasal Kullanımı- Beyaz Ev Kararı

Unvana Dayanarak Markaya İtiraz Etme MarKHK m. 8/5

https://dergipark.org.tr/tr/download/article-file/97824


2003 yılından itibaren Barolar Birliği’ne bağlı olarak çalışan Avukat Emre Kurt, kariyerine ticaret hukuku alanında başlamış Londra Üniversitesi Hukuk Fakültesi’nde Ticaret Hukuku ve Marka, Patent, Faydalı Model, Telif Hakları yan genel adıyla Fikri Mülkiyet Hukuku alanında uzmanlaşmıştır. Londra Üniversitesi’ndeki ihtisasın ardından Av. Emre KURT özellikle marka, patent ve haksız rekabet hakları konusunda yoğun olarak çalışmaktadır. İyi derecede İngilizce bilmektedir.

Yorum Yaz