Sosyal medyanın son zamanlardaki büyük geliÅŸim ve deÄŸiÅŸim göstermiÅŸ olduÄŸu herkesin malumudur. Birçok sosyal medya enstrümanı olmakla birlikte ülkemizde en çok bilinen ve kullanılanları Facebook ile Twitter’dır. Özellikle Facebook’un ticari kullanımının yaygınlaÅŸarak ticari teÅŸebbüslerin ve markaların Facebook sayfalarını adeta kendi web siteleri gibi tanıtıp kullanmaktadırlar. DiÄŸer yandan ODTÃœ’nün “tr” uzantılı web sitelerinde yaptığı gibi marka tescil belgesi, ticaret unvanı gibi kullanımı meÅŸrulaÅŸtıran belgeler istemeden birkaç dakika içinde alınabilen Facebook sayfaları yoluyla markaların yetkisiz kullanımlarının da yaygınlaÅŸmasına neden olmuÅŸtur.
Markasının Facebook’ta yetkisiz biçimde kullanıldığını fark eden yetkilinin ilk yapması gereken, durumu gayet iyi izah eden Ä°ngilizce bir epostayla Facebook yönetimine baÅŸvurmak olmalıdır. Bu tip ÅŸikayetlerde ilgili sitelerin yönetimlerinin etkili bir ÅŸekilde çalıştığı ve hızlı dönüşler yapabildiÄŸi gözlemlenmektedir. Bu nedenle birçok olayda iÅŸlem hak sahibinin yaptığı baÅŸvuruyla sonuçlanabiliyor. Bir kez yapılabilecek bu baÅŸvuruda durumu temiz bir Ä°ngilizce ile marka hukuku jargonuna uygun biçimde izah etmek can alıcı bir öneme haizdir. Bu nedenle yazılacak bir eposta bile olsa bu aÅŸamada uzmanlık sahibi bir marka vekili veya avukattan yardım almanın uygun olacağını düşünüyoruz.
Ticari marka ihlaline dair bir iddia bildirimi gönderirken eklenmesi gereken bilgiler aşağıdadır;
- Hak iddia edilen ticari marka,
- Ticari markalı sözcük, sembol,
- Ticari marka hakkının sahip olunduğu ülke veya ülkeler,
- Marka tescil numarası,
- Hak iddia edilen ürünlerin veya hizmetlerin kategorisi,
- Ticari içeriği ihlal ettiği öne sürülen içeriğe yönetimin ulaşabilmesi için Facebook hesabının ismi gibi gereken bilgiler,
- Bu içeriğin marka haklarını nasıl ihlal ettiğine ilişkin açıklamalar.
Bu girişimin bir faydası olmazsa söz konusu kullanımla alakalı her zaman savcılığa suç duyurusunda bulunulabilir. Marka ihlalini yapan kişi belliyse veya tespit ediliyorsa bu süreç pürüzsüz işliyor. Ancak eğer markayı yetkisiz kullanan kişinin kim olduğu tespit edilemiyorsa bu durumda savcılık Adalet Bakanlığı vasıtasıyla sosyal paylaşım sitesinden IP bilgilerinin tespitini istiyor. Facebook, Youtube, Twitter gibi siteler ABD mahkemeleri dışındaki adli ve idari makamlara bilgi vermediklerinden yapılan soruşturmalar bu aşamada tıkanabiliyor ve soruşturma takipsizlikle sonuçlanabiliyor.