Şub 1, 2018
2611 Görüntüleme

Sınai Mülkiyet Kanununa Göre Renk Markaları

Yazan
banner

6769 sayılı Sınai Mülkiyet Kanunu’nun 4. maddesinde “renkler”, marka olarak alınabilecek işaretler olarak gösterilmiştir.

Yargıtay, AYGAZ GRİ RENK kararında, “bir rengin tek başına ve bağımsız olarak marka olarak tescili mümkün değildir. Renklerin ancak özel bir şekil verilmek, kombinasyon yaratmak, çizgi yahut resimle birleş- tirilmek kaydıyla tescili söz konusu olabilir” demekteydi(Yargıtay 11. HD, 10.03.1997, E. 1996/8650, K. 1997/1586).

24.04.2017 tarih ve 30047 sayılı Resmi Gazetede yayımlanarak yürürlüğe girmiş bulunan “Sınai Mülkiyet Kanununun Uygulanmasına Dair Yönetmelik’in 7.maddesinde; marka başvurusu yapan kimselerin, marka örneğinin gösterimini nasıl yapacakları gösterilmiştir.

Yönetmeliğin 7.maddesinin 4.fıkrasında: “Başvurunun renk markası olarak tescilinin talep edildiği hallerde, bunun başvuru formunda açıkça belirtilmesi, işareti oluşturan renk görselinin sunulması ve Kurum tarafından geçerliliği kabul edilen “renk kodu”nun belirtilmesi gerekir. Renk ve renklerin somutlaşmış, sınırları belli bir şekil, figür, resim veya kelime gibi unsurlar dahilinde kullanılması durumunda, işaret renk markası olarak değerlendirilmez ve birinci fıkra hükmü uygulanır”denmiştir.

6769 sayılı Kanun ve Uygulama Yönetmeliği bize soyut rengin de marka olarak alınabileceğini göstermektedir. Marka sahibi, tescil başvurusunu renk markası olarak yaptığı hallerde, bu hususu açıkça başvuru formunda belirtmek ve işareti oluşturan bir renk görselini Kuruma sunmak zorundadır. Ayrıca Kurum tarafından geçerliliği kabul edilen “renk kodu”nun da belirtilmesi gerekir(Uygulama Yönetmeliği m.7/4).

Burada dikkat edilmesi gereken husus, bu örneklerde mal(ü- rün) ile özdeşleşmiş veya onu çağrıştırır hale gelmiş soyut rengin(renk kombinasyonlarının), kullanım neticesinde ayırt edici nitelik kazanmış olmasıdır. Bu renklerin başlangıçta tek başına ayırt edici niteliği (özelliği) yoktur.

Rrenk (soyut) ve renk kombinasyonlarının “ayırt edici niteliği” olup olmadığının tespiti, her somut olayın kendi özellikleri göz önüne alınarak yapılmalıdır. Soyut renk, başlangıçta “ayırt edici” olmasa da, kullanım sonucu ürünü veya işletmeyi farklılaştırdığı ve tüketicide ürünü veya hizmeti doğrudan çağrıştıran bir etki yarattığı sabit ise, “ayırt edici nitelik” kazanmış demektir. Bu halde renk skalasının neresinde olduğu kesin olarak kanıtlanmak şartıyla renk markası olarak tescil edilebilmelidir.

Renk Markalarına Tecavüz veya Karışıklık Yaratma; Milka ve Shell Örneği

Renkte İltibas, Rengin Kimsenin Tekeline Verilemeyeceği, Seçenek Özgürlüğü

Renklerin Marka Olarak Kullanılması- ING-DENİZBANK Kararı

https://hukuk.deu.edu.tr/dosyalar/dergiler/DergiMiz5-1/PDF/eroglu.pdf

http://www.ankarabarosu.org.tr/siteler/ankarabarosu/frmmakale/2021-1/7.pdf

https://www.seckin.com.tr/kitap/973918465

Anahtar Kelimeler: Marka Hukuku, marka yidk dava, patent hukuk, patent tescili, renk markalarının tescili, sınai mülkiyet kanunu, marka hukuku, marka dava, yidk dava, patent dava,patent ankara dava, tasarım dava,tasarım ankara dava, ankara marka dava, yeniden inceleme dava


2003 yılından itibaren Barolar Birliği’ne bağlı olarak çalışan Avukat Emre Kurt, kariyerine ticaret hukuku alanında başlamış Londra Üniversitesi Hukuk Fakültesi’nde Ticaret Hukuku ve Marka, Patent, Faydalı Model, Telif Hakları yan genel adıyla Fikri Mülkiyet Hukuku alanında uzmanlaşmıştır. Londra Üniversitesi’ndeki ihtisasın ardından Av. Emre KURT özellikle marka, patent ve haksız rekabet hakları konusunda yoğun olarak çalışmaktadır. İyi derecede İngilizce bilmektedir.

Yorum Yaz