Nis 14, 2020
1308 Görüntüleme

Tanınmış Marka Kriterleri ve Türk Patent Tanınmışlık Marka Başvurusu

Yazan
banner

Tanınmışlık Marka Başvurusu: Türkpatent tanınmışlık marka başvurusu yapılması durumunda dikkate alınacak kriterler tespit etmiştir.

Markanın Tanınmışlığının Tespitinde;

  • Markanın tescilinin ve kullanımının süresi,
  • Markanın tescilinin ve kullanımının yayıldığı coÄŸrafi alan ve kapsam,
  • Markanın üzerinde kullanıldığı mal ve/veya hizmetin piyasadaki yaygınlığı,
  • Pazar payı, yıllık satış miktarı, markaya iliÅŸkin promosyon çalışmalarının yoÄŸunluÄŸu,
  • Markanın tanıtımını saÄŸlayacak diÄŸer faaliyetler,
  • Markanın özgün veya orjinal niteliÄŸi,
  • Markanın tanınmışlığına iliÅŸkin kamuoyu araÅŸtırmaları,
  • Markanın elde ettiÄŸi ciro,
  • Markanın aldığı ödüller ve kalite belgeleri,
  • Markanın tanınmış olduÄŸuna iliÅŸkin mahkemelerdeki tespitler veya Türkpatent’in itiraz üzerine markanın tanınmış özelliÄŸine iliÅŸkin yaptığı tespitler,
  • Markanın ithalat ve ihracat yoÄŸunluÄŸu,
  • Ä°lgili sektördeki pazar payı,
  • Markanın kullanım süresi,
  • Markaya benzer baÅŸvuruların ve kullanımların yoÄŸunluÄŸu gibi ilgili tüm faktörler dikkate alınır.

Marka tanınmışlığı kararına karşı dava

Marka tanınmışlık baÅŸvurusuna iliÅŸkin Türkpatent YÄ°DK kararının tebliÄŸinden itibaren iki ay içinde Ankara’daki Fikri ve Sınai Haklar Hukuk Mahkemeleri’nde dava açılabilir.

Marka tanınmışlık sicili

Türkpatent’in tutuÄŸu marka tanınmışlık sicili tartışma konusu olup Yasaman gibi birçok yazar haklı olarak marka tanınmışlık sicilinin tutulmasını eleÅŸtirmektedir. Lakin marka tanınmışlık dinamik bir kavramdır ve medyanın etkisiyle birçok marka kısa sürede tanınmış marka olabileceÄŸi gibi birçok marka zamanla marka tanınmışlığını yitirmiÅŸ olmasına raÄŸmen sicilde varlığını haksız biçimde sürdürebilir. Tanınmış olmadığı halde tanınmışlık sicilinde olan bir marka özellikle tanınmışlık uygulamasını bilmeyen taÅŸradaki yargılamalarda davacı lehine büyük avantaj saÄŸlayabilir.

Marka tanınmışlık zamanı

Oysa tanınmışlık dava açıldığı anda, itiraz edildiÄŸi anda olmalıdır. Mesela EGEBANK TMSF tarafından el konulmadan önce piyasadan para toplamak için çok yoÄŸun bir reklam kampanyası düzenleyerek kısa sürede ilgili piyasada bilinen bir marka olmuÅŸtur ancak bugün birçok kiÅŸi Metin Akpınar’ın oynadığı EgeBank reklamlarını hatırlamaz.

Markanın tanınmışlığını yitirmesi

Markanın tanınmışlığını yitirdiği halde Türk Patent tanınmış markalar sicilinde tescilli olması  durumunda markanın tanınmışlık sicilinden çıkartılması için menfi tespit davası gündeme gelmektedir.

Marka tanınmışlık ön meselesi

Ankara 3. FSHM CASA markasıyla ilgili 2013/9556-2013/23416 sayılı kararında; tanınmışlık olgusunun görülmekte olan veya ileride görülecek davalarda ön mesele olarak tartışılması gerektiğini çok isabetli bir şekilde belirtmiştir.

Yargıtay kararında; Türkpatent tarafından tanınmış marka başvuruları kabul edilmeye ve ayrı bir sicile tescile devam edildiği gibi, her ne kadar SMK hükümlerine göre mutlak ret sebebi olarak dikkate alınmasa da nispi ret sebepleri çerçevesinde yapılan itirazlarda, Türkpatent tarafından bu tanınmış marka siciline kayıt durumu dikkate alınmaya devam ediliyor, denilmiştir(Yargıtay 11. HD 2020/745 E. 2020/5483 K).


Marka Tanınmışlığının Belirlenmesi

Ticaret Unvanları Arasındaki İltibas, Tanınmışlık ve Farklı İştigal Konusu

http://nek.istanbul.edu.tr:4444/ekos/TEZ/41078.pdf

https://acikbilim.yok.gov.tr/bitstream/handle/20.500.12812/107220/yokAcikBilim_10252649.pdf?sequence=-1&isAllowed=y


2003 yılından itibaren Barolar Birliği’ne bağlı olarak çalışan Avukat Emre Kurt, kariyerine ticaret hukuku alanında başlamış Londra Üniversitesi Hukuk Fakültesi’nde Ticaret Hukuku ve Marka, Patent, Faydalı Model, Telif Hakları yan genel adıyla Fikri Mülkiyet Hukuku alanında uzmanlaşmıştır. Londra Üniversitesi’ndeki ihtisasın ardından Av. Emre KURT özellikle marka, patent ve haksız rekabet hakları konusunda yoğun olarak çalışmaktadır. İyi derecede İngilizce bilmektedir.

Yorum Yaz