Nis 14, 2020
1304 Görüntüleme

Tanınmış Marka Kriterleri ve Türk Patent Tanınmışlık Marka Başvurusu

Yazan
banner

Tanınmışlık Marka Başvurusu: Türkpatent tanınmışlık marka başvurusu yapılması durumunda dikkate alınacak kriterler tespit etmiştir.

Markanın Tanınmışlığının Tespitinde;

  • Markanın tescilinin ve kullanımının süresi,
  • Markanın tescilinin ve kullanımının yayıldığı coğrafi alan ve kapsam,
  • Markanın üzerinde kullanıldığı mal ve/veya hizmetin piyasadaki yaygınlığı,
  • Pazar payı, yıllık satış miktarı, markaya ilişkin promosyon çalışmalarının yoğunluğu,
  • Markanın tanıtımını sağlayacak diğer faaliyetler,
  • Markanın özgün veya orjinal niteliği,
  • Markanın tanınmışlığına ilişkin kamuoyu araştırmaları,
  • Markanın elde ettiği ciro,
  • Markanın aldığı ödüller ve kalite belgeleri,
  • Markanın tanınmış olduğuna ilişkin mahkemelerdeki tespitler veya Türkpatent’in itiraz üzerine markanın tanınmış özelliğine ilişkin yaptığı tespitler,
  • Markanın ithalat ve ihracat yoğunluğu,
  • İlgili sektördeki pazar payı,
  • Markanın kullanım süresi,
  • Markaya benzer başvuruların ve kullanımların yoğunluğu gibi ilgili tüm faktörler dikkate alınır.

Marka tanınmışlığı kararına karşı dava

Marka tanınmışlık başvurusuna ilişkin Türkpatent YİDK kararının tebliğinden itibaren iki ay içinde Ankara’daki Fikri ve Sınai Haklar Hukuk Mahkemeleri’nde dava açılabilir.

Marka tanınmışlık sicili

Türkpatent’in tutuğu marka tanınmışlık sicili tartışma konusu olup Yasaman gibi birçok yazar haklı olarak marka tanınmışlık sicilinin tutulmasını eleştirmektedir. Lakin marka tanınmışlık dinamik bir kavramdır ve medyanın etkisiyle birçok marka kısa sürede tanınmış marka olabileceği gibi birçok marka zamanla marka tanınmışlığını yitirmiş olmasına rağmen sicilde varlığını haksız biçimde sürdürebilir. Tanınmış olmadığı halde tanınmışlık sicilinde olan bir marka özellikle tanınmışlık uygulamasını bilmeyen taşradaki yargılamalarda davacı lehine büyük avantaj sağlayabilir.

Marka tanınmışlık zamanı

Oysa tanınmışlık dava açıldığı anda, itiraz edildiği anda olmalıdır. Mesela EGEBANK TMSF tarafından el konulmadan önce piyasadan para toplamak için çok yoğun bir reklam kampanyası düzenleyerek kısa sürede ilgili piyasada bilinen bir marka olmuştur ancak bugün birçok kişi Metin Akpınar’ın oynadığı EgeBank reklamlarını hatırlamaz.

Markanın tanınmışlığını yitirmesi

Markanın tanınmışlığını yitirdiği halde Türk Patent tanınmış markalar sicilinde tescilli olması  durumunda markanın tanınmışlık sicilinden çıkartılması için menfi tespit davası gündeme gelmektedir.

Marka tanınmışlık ön meselesi

Ankara 3. FSHM CASA markasıyla ilgili 2013/9556-2013/23416 sayılı kararında; tanınmışlık olgusunun görülmekte olan veya ileride görülecek davalarda ön mesele olarak tartışılması gerektiğini çok isabetli bir şekilde belirtmiştir.

Yargıtay kararında; Türkpatent tarafından tanınmış marka başvuruları kabul edilmeye ve ayrı bir sicile tescile devam edildiği gibi, her ne kadar SMK hükümlerine göre mutlak ret sebebi olarak dikkate alınmasa da nispi ret sebepleri çerçevesinde yapılan itirazlarda, Türkpatent tarafından bu tanınmış marka siciline kayıt durumu dikkate alınmaya devam ediliyor, denilmiştir(Yargıtay 11. HD 2020/745 E. 2020/5483 K).


Marka Tanınmışlığının Belirlenmesi

Ticaret Unvanları Arasındaki İltibas, Tanınmışlık ve Farklı İştigal Konusu

http://nek.istanbul.edu.tr:4444/ekos/TEZ/41078.pdf

https://acikbilim.yok.gov.tr/bitstream/handle/20.500.12812/107220/yokAcikBilim_10252649.pdf?sequence=-1&isAllowed=y


2003 yılından itibaren Barolar Birliği’ne bağlı olarak çalışan Avukat Emre Kurt, kariyerine ticaret hukuku alanında başlamış Londra Üniversitesi Hukuk Fakültesi’nde Ticaret Hukuku ve Marka, Patent, Faydalı Model, Telif Hakları yan genel adıyla Fikri Mülkiyet Hukuku alanında uzmanlaşmıştır. Londra Üniversitesi’ndeki ihtisasın ardından Av. Emre KURT özellikle marka, patent ve haksız rekabet hakları konusunda yoğun olarak çalışmaktadır. İyi derecede İngilizce bilmektedir.

Yorum Yaz