Haz 23, 2020
401 Görüntüleme

Ayırt Edicilik; Ortak Özelliklere Ağırlık Verilmesi

Yazan
banner

Bir tasarımın ayırt edici olup olmadığının belirlenmesinde farklılıklardan çok tasarımın ortak özelliklerine ağırlık verileceği temel prensiplerdendir. Bu inceleme bilgilenmiş kullanıcı gözüyle ve genel görünüm esas alınarak yapılmalıdır. Tasarımların bıraktığı genel izlenime bakıldığında benzer ya da farklı yönler kolayca anlaşılacaktır. Esas olan tasarımların genel görünüm olarak benzer olup olmadığının, tasarımlar arasında belirgin bir farklılığın olup olmadığının değerlendirilmesidir. Bu hususlar dikkate alınmadan verilen hükümleri Yargıtay bozmaktadır.

Tasarımların koruma kapsamının belirlenmesinde, kıyaslanan tasarımların farklılıklarından çok tasarımların ortak özelliklerine ağırlık verilir ve tasarımcının tasarlama açısından seçenek özgürlüğüne sahip olduğu dikkate alınır. Açıklanan madde hükmüne göre, tasarımların karşılaştırılması, tasarımın bilgilenmiş kullanıcı üzerinde yarattığı genel izlenimle birlikte kıyaslanan tasarımların farklılıklarından çok ortak özelliklerine ağırlık verilerek yapılması gerekmektedir.

Yargıtay 11. Hukuk Dairesi E. 2016/14237 K. 2018/5167 T. 11.9.2018


Mahkemece tüm dosya kapsamına göre, asıl davada davacı-birleÅŸen davalı adına tescilli tasarımların dosya kapsamında yer alan tasarım ve ürünler karşısında yenilik niteliÄŸine haiz olduÄŸu, tescilli tasarımın baÅŸvuru tarihi olan 03/09/2013 tarihinden önce kamuya açıklanmış aynı veya belirgin benzerlerinin varlığı kanıtlanamadığı, bu haliyle bilgilenmiÅŸ kullanıcı nezdinde yenilik ve ayırt edici olduÄŸu gerekçesi ile birleÅŸen davanın reddine; asıl davalı tarafça üretilerek satışa arz edilen ürünler ile asıl davacı adına tescilli 2013/06076-5 Sayılı tasarımın bilgilenmiÅŸ kullanıcı nezdinde benzer olduÄŸu, bu haliyle ürünlerin tecavüz teÅŸkil ettiÄŸi, davacının davalı tarafın tecavüzü sebebiyle ….794,… TL kardan yoksun kaldığı, davalı ürününün düşük kalitede olduÄŸunu ve davacının tasarımının itibarının etkilenebileceÄŸi gerekçesi ile asıl davanın kısmen kabulüne, 013/06076-5 çoklu tasarıma tecavüzün giderilmesine, takdiren 7.000 TL manevi, ….000 TL itibar, ….794,… TL maddi tazminatın tahsiline, tecavüzü oluÅŸturan ürün, bu ürünün tanıtımına dair broşür, üretimine dair özgü kalıp ve benzerlerinin toplanmasına, el konulmasına ve imhasına, hükmün ilana ve fazla dair sair maddi tazminat istemlerinin reddine karar verilmiÅŸtir.

Kararı, tarafların vekilleri temyiz etmiştir.

554 Sayılı KHK’nın 5, 6 ve 7. maddeleri uyarınca yeni ve ayırt edici niteliÄŸe sahip tasarımlar belge verilerek korunur. Aynı KHK’nın 11. maddesi uyarınca da bir tasarımın koruma kapsamı belirlenirken, buna 7. maddeye uygun olarak o tasarımın bilgilenmiÅŸ kullanıcı üzerinde yarattığı genel izlenimle bariz bir benzerlik gösteren bütün tasarımlar dikkate alınır. Koruma kapsamının belirlenmesinde, kıyaslanan tasarımların farklılıklarından çok ortak özelliklerine ağırlık verilir ve tasarımcının tasarlama açısından seçenek özgürlüğüne sahip olduÄŸu dikkate alınır.

Açıklanan madde hükmüne göre, tasarımların karşılaştırılması, tasarımın bilgilenmiş kullanıcı üzerinde yarattığı genel izlenimle birlikte kıyaslanan tasarımların farklılıklarından çok ortak özelliklerine ağırlık verilerek yapılması gerekmektedir.

Mahkemece, hükme esas alınan 27…2014 tarihli bilirkiÅŸi raporu yukarıda bahsedilen ilkeler gözetilmeksizin tanzim edilmiÅŸ olup, Yargıtay denetimine de elveriÅŸli deÄŸildir. Bu durumda Mahkemece, yeni bir bilirkiÅŸi heyetinden, belirtilen ilkeler nazara alınarak Yargıtay denetime de elveriÅŸli rapor alınması gerekirken yetersiz bilirkiÅŸi görüşüne dayalı olarak birleÅŸen davanın reddine karar verilmesi doÄŸru görülmemiÅŸ, asıl davada davalı-birleÅŸen davada davacı vekilinin birleÅŸen davaya yönelik temyiz itirazlarının kabulüyle kararın bozulmasına karar vermek gerekmiÅŸtir.


Tasarım Davaları ve Tasarım Avukatı

Bardak Tasarımları Arasındaki Benzerlik, Bilgilenmiş Kullanıcı 6165

https://dergipark.org.tr/tr/download/article-file/1466189


2003 yılından itibaren Barolar Birliği’ne bağlı olarak çalışan Avukat Emre Kurt, kariyerine ticaret hukuku alanında başlamış Londra Üniversitesi Hukuk Fakültesi’nde Ticaret Hukuku ve Marka, Patent, Faydalı Model, Telif Hakları yan genel adıyla Fikri Mülkiyet Hukuku alanında uzmanlaşmıştır. Londra Üniversitesi’ndeki ihtisasın ardından Av. Emre KURT özellikle marka, patent ve haksız rekabet hakları konusunda yoğun olarak çalışmaktadır. İyi derecede İngilizce bilmektedir.

Yorum Yaz