Eyl 30, 2011
7336 Görüntüleme

Alan Adı ile Marka İhlali

Yazan
banner

Sınai Mülkiyet Kanunu m. 7/3-d’ye göre : markanın aynı veya benzerinin internet ortamında ticari etki yaratacak biçimde alan adı, yönlendirici kod, anahtar sözcük ya da benzeri biçimlerde kullanılması. marka sahibi tarafından önlenebilir.

Alan adında ayırt edici esas unsurun zorunlu olarak alınan “www, tr, biz, com” kısımları dışındaki kısım olan ikincil düzey alan adı olduğu kabul edilir.

Dolayısıyla tescilli bir sözcük markasının ikincil düzey alan adı olarak alınması halinde marka ile alan adı arasında ayniyet, çok küçük bir farklılık olması halinde ayırt edilemeyecek derecede benzerlik ve önüne, arkasına ayırt etmeyi tesis edecek önemde olmayan ekler, kelimeler getirimesi halinde benzerlik olduğu kabul edilir ve bu bir marka ihlali oluşturur.

Benzerlik değerlendirmesi aynen markalarda olduğu gibi mukayese edilen işaretlerin tüm unsurları dikkate alınarak potansiyel müşterilerin bakış açısından yapılır.

Marka ile aynı işaret rakip firma tarafından aynı veya benzer mal ve hizmetler için alan adı olarak tescil edilmiş ve alan adını alan taraf kendisinin sahip olduğu marka, unvan, tescilsiz marka gibi bir hakka dayanamıyorsa ortada bir marka ihlalinin bulunduğu kabul edilir.

Eğer bir hakka isnat ediyorsa bu durum ancak kimin öncelik hakkı bulunduğunun tespitiyle çözümlenebilir. Mesela bir kişi birkaç yıldır kullandığı markasını yeni tescil ettirmişse, öte yandan bir başkası unvan olarak tescilli olup aynı zamanda uzun zamanda markasal kullandığı ticaret ismini alan adı olarak almışsa bu durumda öncelik hakkına sahip olan unvan sahibinin hakkının korunması uygun olur.

Öte yandan alan adı tescilinde çıkan uyuşmazlıklarda dürüstlük ilkesi de dikkate alınabilecektir. Mesela tüzel kişi tacir uzun zamandan beri bir unvanı belli bir bölgeyle sınırlı olarak kullanabilir. Diğer bir tacir aynı ayırıcı unsuru taşıyan markasını ülke çapında kullanıp belli bir itibar kazandırdıysa ve önceden beri unvan olarak tacir bu itirazın kazanılmasından sonra alan adını alıp sanki işletmeler bağlantılıymış gibi kullanmaya başladıysa bu durumda dürüst kullanımdan bahsedilemez ve hukukun kötü niyeti hiçbir şekilde muhafaza etmeyeceği yönünde oluşacak kanaat neticesinde önceden kullanım dahi olsa alan adı tescili bir marka ihlali kabul edilebilir.

Markanın aynısı olan bir işaret bir başka sektördeki teşebbüs tarafından alan adı olarak kullanılabilir. Bunun istisnası tanınmış markalardır.

Tanınmış markaların başka bir sektörde dahi olsa alan adı olarak kullanılması ihlal olarak kabul edilebilir yeter ki kullanılacak sektör ve kullanım biçimi tanınmış marka ile bir şekilde bağlantı kurulacak, tanınmış markanın şöhretinden haksız bir şekilde faydalanılmasına yol açacak, tanınmış markanın ayırt ediciliğini ve tekliğini etkileyecek şekilde olsun.

Ancak haksız kullanıma konu alan adı “com” uzantılı ise bu durumda alan adına erişim Bilgi ve İletişim Teknolojileri Kurumu aracılığıyla engellenebilecek ancak bu engel yalnızca Türkiye ile sınırlı kalacaktır.  Yurtdışında erişimin engellenmesi ise ancak “ICANN Tahkimi” yöntemiyle mümkün olacaktır.


Markanın Anahtar Kod, Alan Adı Olarak İnternette Kullanımı

BRAUNTURKIYE.COM Alan Adı Tahkimi Kararı

Tanınmış Markanın Alan Adı Olarak Tescili

WIPO Alan Adı Tahkimine Karşı Davada Hukuki Dayanak Ne Olabilir?


2003 yılından itibaren Barolar Birliği’ne bağlı olarak çalışan Avukat Emre Kurt, kariyerine ticaret hukuku alanında başlamış Londra Üniversitesi Hukuk Fakültesi’nde Ticaret Hukuku ve Marka, Patent, Faydalı Model, Telif Hakları yan genel adıyla Fikri Mülkiyet Hukuku alanında uzmanlaşmıştır. Londra Üniversitesi’ndeki ihtisasın ardından Av. Emre KURT özellikle marka, patent ve haksız rekabet hakları konusunda yoğun olarak çalışmaktadır. İyi derecede İngilizce bilmektedir.

Yorum Yaz