Åžub 9, 2023
501 Görüntüleme

Mağazaların tasarımları marka olarak tescil edilebilir mi?

Yazan
banner

Starbucks, Apple Shop, Lacoste, MAC hatta NUSR-ET gibi birçok marka, marka kimliği çalışmalarının bir parçası olarak mağazalarını çok özel bir şekilde tasarlamakta ve dünya çapında bu mağazaların aynı görünümde olmasına çok dikkat etmektedirler. Peki mağazaların bu görünümleri marka olarak tescil edilebilir mi?

EUIPO Birinci Temyiz Kurulu ülkemizde de maÄŸazaları bulunan KIKO isimli kozmetik maÄŸazasının tasarımının marka olarak tescilinin reddi konusunda yaptığı deÄŸerlendirmede, “tek başına veya birbiriyle kombinasyon halinde ki ÅŸekil, çizgi ve renk özelliklerinin hiçbirinin kozmetik perakende sektörünün normlarından veya geleneklerinden önemli ölçüde sapmadığı” sonucuna varmıştır. Mevcut davada, Yüksek Mahkeme, bu önceki EUTM reddinin, telif hakkı uygulamasına iliÅŸkin mevcut yargılama baÄŸlamında alakasız olduÄŸuna karar vermiÅŸtir.

Kurul daha önce Apple mağazalarının tasarım hakkında verdiği kararda, tescili talep edilen mağaza tasarımının oldukça ayırt edici olduğu gerekçesiyle tesciline olanak sağlamıştır(ECJ 10 Temmuz 2014 C-421/13).

Dolayısıyla mağaza tasarımlarında da diğer marka tescillerindeki prensipler geçerli olacaktır. AB uygulamasında Sieckmann Kriterleri(ECJ 12 Aralık , 2002 C-273/00)  olarak bilinen marka tescilinde yasal standardı oluşturan kriter vardır; işaret açık (belirsiz değil), kesin (örneğin, bir renk yalnızca mor olarak tanımlanamaz), bağımsız (örneğin müzik notaları), kolay erişilebilir (örneğin, Pantone uluslararası veri tabanı), anlaşılır, dayanıklı (grafik sunum tutarlı kalmalıdır) ve objektif olmalıdır.


Marka Tescilinde Mutlak Ret Nedenleri

MARKA TESCİLİNDE NİSPİ RET NEDENLERİ    

https://hukuk.deu.edu.tr/dosyalar/dergiler/DergiMiz5-1/PDF/eroglu.pdf

https://curia.europa.eu/jcms/upload/docs/application/pdf/2014-07/cp140098en.pdf

https://www.wired.co.uk/article/apple-retail-store-trade-mark

https://lawdit.co.uk/readingroom/the-sieckmann-criteria

https://www.mondaq.com/uk/trademark/961522/application-of-cofemel-and-kiko

https://www.mhc.ie/latest/insights/protecting-your-ip-on-the-shop-floor-kiko-and-apple-set-the-trend


2003 yılından itibaren Barolar Birliği’ne bağlı olarak çalışan Avukat Emre Kurt, kariyerine ticaret hukuku alanında başlamış Londra Üniversitesi Hukuk Fakültesi’nde Ticaret Hukuku ve Marka, Patent, Faydalı Model, Telif Hakları yan genel adıyla Fikri Mülkiyet Hukuku alanında uzmanlaşmıştır. Londra Üniversitesi’ndeki ihtisasın ardından Av. Emre KURT özellikle marka, patent ve haksız rekabet hakları konusunda yoğun olarak çalışmaktadır. İyi derecede İngilizce bilmektedir.

Yorum Yaz