Mar 23, 2018
3763 Görüntüleme

Otomobil Arızası, Aracın Değişimi, Bedel İadesi

Yazan
banner

Garanti Belgesi Uygulama Esaslarına Dair Yönetmeliğin 14/a maddesinde; Tüketicinin onarım hakkını kullanmasına rağmen malın;

  1. Tüketiciye teslim edildiği tarihten itibaren, belirlenen garanti süresi içinde kalmak kaydıyla, bir yıl içerisinde; aynı arızanın ikiden fazla tekrarlanması,
  2. Farklı arızaların dörtten fazla meydana gelmesi,
  3. Belirlenen garanti süresi içerisinde farklı arızaların toplamının altıdan fazla olması unsurlarının yanı sıra,
  4. Bu arızaların maldan yararlanmamayı sürekli kılması, durumlarında

tüketici malın ücretsiz değiştirilmesini, bedel iadesi veya ayıp oranında bedel indirimi talep edebilir.

Satıcı, tüketicinin bu Yönetmeliğin 13 ve 14. maddelerinde belirlenen taleplerini reddedemez. Tüketicinin bu taleplerine karşı satıcı, bayii, acente, imalatçı-üretici ve ithalatçı müteselsilen sorumludur. Şu halde tüketici, doğrudan ücretsiz değiştirme hakkını kullanabilir. Zira, burada seçimlik hakkın kullanılmasından sonra değiştirilemeyeceği kuralının yasal bir istisnası söz konusudur.

Araçta ayıp nedeniyle oluşan hasar nedeniyle tüketici yasadaki seçimlik hakkını tamir yönünde kullanmışsa ve araçtaki hasar/ayıp tamamen giderilmişse,tüketici sözleşmeden dönerek artık araç bedelin iadesini isteyemez(Yargıtay 13.Hukuk Dairesi 18.06.2012 tarih 2012/9616 E, 2012/15676 K). Tüketici 4077 sayılı yasadaki haklarından tamir seçeneğini kullanmışsa sözleşmenin feshi ile bedel iadesi hakkını kullanamaz bunun istisnası 14.06.2003 gün ve 25138 sayılı Resmi Gazetede yayımlanan Garanti Belgesi Uygulama Esaslarına Dair Yönetmeliğin 14/a maddesidir.

Tüketici, arızalı aracın bedelinin iadesini içeren davayı Tüketici Mahkemesi’nde açtıktan sonra aracın yenisi gelene kadar ya da bedelini alana kadar elindeki arızalı aracı kullanabilir ve aracı iade yükümlülüğü yoktur.

Otomobili arıza yapan tüketici, sözleşmeden dönerek ödediği bedelin iadesini istediğinde aracın kullanımından doğan değer / yıpranma payına katlanmayacaktır. Yani 2. el değeri ile 0 km arasındaki değer farkından sorumlu olmayacaktır.

Garanti Süresi içinde otomobil el değiştirse dahi ayıp ortaya çıkmışsa satıcıya karşı hakkı devam eder. Örneğin 2012 model aracı 2. el satın alan kişi, 2 yıllık garanti süresi içinde şartları varsa aracın 0 km bedelini sözleşmeden dönerek satıcıdan isteyebilecektir. Çünkü; otomobil, garanti belgesi ile birlikte satılması zorunlu olan bir maldır ve garanti süresi içinde el değiştirmesi durumunda dahi garanti borcu ortadan kalkmaz.

Ankara avukatı olunması nedeniyle Türk Patent’in kararlarına karşı davalar, marka hükümsüzlüğü davaları, patent davaları, tasarım davaları, Türk Patent’in Yeniden İnceleme ve Değerlendirme Kurulu’na(YİDK) karşı davaların yanında marka vekili olunması itibarıyla Türk Patent Markalar Dairesi kararlarına karşı itirazlar, haksız rekabet davaları, alan adı davaları ve tahkimleri, marka ve patent ceza hukuku, tüketici hukuku, sağlık hukuku ağırlıklı olarak çalışma alanlarımızdır. İstanbul’daki şubemizin yanında ülkenin her yerinde davalarımız ve iş birliği yaptığımız avukatlarımız mevcuttur.

 


2003 yılından itibaren Barolar Birliği’ne bağlı olarak çalışan Avukat Emre Kurt, kariyerine ticaret hukuku alanında başlamış Londra Üniversitesi Hukuk Fakültesi’nde Ticaret Hukuku ve Marka, Patent, Faydalı Model, Telif Hakları yan genel adıyla Fikri Mülkiyet Hukuku alanında uzmanlaşmıştır. Londra Üniversitesi’ndeki ihtisasın ardından Av. Emre KURT özellikle marka, patent ve haksız rekabet hakları konusunda yoğun olarak çalışmaktadır. İyi derecede İngilizce bilmektedir.

Yorum Yaz