Ağu 15, 2023
141 Görüntüleme

Tadını Çıkar; Sloganlar Telif ile Korunabilir mi? 2610

Yazan
banner

“Tadını Çıkar” ibaresinin günlük hayatta “hayatın, gençliğin, yemeğin, anın, güneşin vs. tadını çıkarmak” şeklinde sıklıkla kullanılan bir deyim olduğu, ilk defa davacı tarafından kullanılmadığı, bu nedenle davacının hususiyetini taşıdığına yönelik tespitin yerinde olmadığı…


FSEK 1/b maddesine göre eser vasfının kabulü için, eser sahibinin hususiyetini yansıtan, yaratıcı ruh ve fikri yapısını aksettiren bir ürünün ortaya konmuş olması gerektiği, davacı tarafından bu ibare üzerinde hak sahibi olduğuna ilişkin davacının dava dışı firmalara gönderdiği reklam filmi senaryolarına ilişkin e-mailler ve kendisine gönderilen teşekkür cevapları delil olarak sunulmuşsa da, firmalar tarafından bu reklam senaryolarının kullanıldığı ve reklamlarında “Tadını Çıkar” sloganının kullanıldığının ispatlanamadığı, dava dilekçesinde de reklam senaryolarının kullanılmadığının beyan edildiği, “Tadını Çıkar” ibaresinin günlük hayatta “hayatın, gençliğin, yemeğin, anın, güneşin vs. tadını çıkarmak” şeklinde sıklıkla kullanılan bir deyim olduğu, ilk defa davacı tarafından kullanılmadığı, bu nedenle davacının hususiyetini taşıdığına yönelik tespitin yerinde olmadığı, sloganların çok sıkı şartlar altında bir fikir ürünü sayılmalarının mümkün olduğunun doktrinde kabul edildiği, bu sıkı şartlardan birisinin de sloganı ilk üreten kişi veya kuruluş ile slogan arasındaki aidiyet ve bağın topluma çeşitli reklam vasıtaları ile yeterince tanıtılmış olması olduğu, aksi halde, hemen hemen herkese ait olması gereken bir sözcük/sözcük grubu bir kişiye özgülenerek, başka hiç kimse tarafından kullanılamama sonucunun doğacağı, davacının bu sloganın kendisine ait olduğu ve slogan üzerinde fikir olarak eser sahipliğini ispat edemediği, yine davacının bu sloganın kendisi ile tekel hakkı yaratacak güçte bir aidiyeti ispatlayamadığı gerekçesiyle davalı vekilinin istinaf başvurusunun kabulüne, mahkeme kararının kaldırılmasına ve davanın reddine karar verilmiştir.

Usul ve yasaya uygun Bölge Adliye Mahkemesi kararının onanmasına karar vermek gerekmiştir.


Slogan Markaları: Türk Rakısının Hası 11-98

“Turkcell’linin Gücü, Turkcell’in Çekim Gücü” Esinlenmenin Sınırı 9954

https://yasaman.av.tr/sloganlarin-marka-olarak-tescili/


2003 yılından itibaren Barolar Birliği’ne bağlı olarak çalışan Avukat Emre Kurt, kariyerine ticaret hukuku alanında başlamış Londra Üniversitesi Hukuk Fakültesi’nde Ticaret Hukuku ve Marka, Patent, Faydalı Model, Telif Hakları yan genel adıyla Fikri Mülkiyet Hukuku alanında uzmanlaşmıştır. Londra Üniversitesi’ndeki ihtisasın ardından Av. Emre KURT özellikle marka, patent ve haksız rekabet hakları konusunda yoğun olarak çalışmaktadır. İyi derecede İngilizce bilmektedir.

Yorum Yaz