Mar 13, 2018
3269 Görüntüleme

Sözleşmeli Öğretmen, Eş Durumu

Yazan
banner

Danıştay İdari Dava Daireleri Kurulu
2014/2703 E. 2016/1982 K.
K. Tarihi: 11.05.2016
Mahkeme: Ä°dare Mahkemesi
KONU: Sözleşmeli öğretmen olarak görev yapan davacının eş durumu nedeniyle yaptığı tayin talebinin, puan yetersizliği nedeniyle reddine ilişkin işlemin iptali istemi.

ÖZET: Ä°dare Mahkemesinin kararıyla; olayda dava konusu iÅŸlemin iptaline karar verilmiÅŸtir. Danıştay 2. Dairesinin kararıyla; olayda, davacı tarafından, her ne kadar Anayasa’nın ailenin korunması ile ilgili kurallarının ihlal edildiÄŸi, kadrolu öğretmenler için getirilen istisnai kuralların sözleÅŸmeli öğretmenler için de uygulanması gerektiÄŸi iddia edilmekte ise de, davacının sözleÅŸmeli öğretmen olarak atanmasının, norm kadro uygulamaları sonrasında öğretmen ihtiyacının karşılanamamış olması neticesinde gerçekleÅŸtiÄŸi, bu nedenle norm kadroya getirilen çeÅŸitli istisnai hükümlerden yararlanma imkânının bulunmadığı ve diÄŸer taraftan sözleÅŸmeli personel için yine çeÅŸitli mülahazalarla getirilen yer deÄŸiÅŸikliÄŸi imkânının ise, norm kadro uygulamalarının dışında atıl kapasite yaratacak ÅŸekilde kullanılamayacağı da göz önüne alındığında davacının, yeterli boÅŸ pozisyon bulunmayan Adana iline eÅŸ durumu nedeniyle atamasının yapılması hususunda idarenin zorlanamayacağı açık olduÄŸundan, dava konusu iÅŸlemde hukuka aykırılık bulunmadığı gerekçesiyle bozulmuÅŸ ise de, Ä°dare Mahkemesince bozma kararına uyulmayarak, dava konusu iÅŸlemin iptali yolundaki ilk kararında ısrar edilmiÅŸtir.

KARAR: Hüküm veren Danıştay Ä°dari Dava Daireleri Kurulunca dosya incelendi, gereÄŸi görüşüldü: Dava; KahramanmaraÅŸ ili, … Ä°lköğretim Okulunda sözleÅŸmeli öğretmen olarak görev yapan davacının eÅŸ durumu nedeniyle yaptığı tayin talebinin, puan yetersizliÄŸi nedeniyle reddine iliÅŸkin iÅŸlemin iptali istemiyle açılmıştır. Gaziantep Ä°dare Mahkemesinin kararıyla; olayda Devlet Memurlarının Yer DeÄŸiÅŸtirme Suretiyle Atanmalarına Ä°liÅŸkin YönetmeliÄŸin 9. maddesi ile Milli EÄŸitim Bakanlığı Öğretmenlerinin Atama ve Yer DeÄŸiÅŸtirme YönetmeliÄŸinin 20/3. maddesi ve Anayasa’nın 41.maddesindeki düzenleme dikkate alınmaksızın hazırlanan Genelge ve Kılavuz uyarınca tesis edilen dava konusu iÅŸlemde hukuka uyarlık görülmediÄŸi gerekçesiyle, dava konusu iÅŸlemin iptaline karar verilmiÅŸtir. Bu karar temyiz incelemesi sonucunda, Danıştay 2. Dairesinin kararıyla; olayda, davacı tarafından, her ne kadar Anayasa’nın ailenin korunması ile ilgili kurallarının ihlal edildiÄŸi, kadrolu öğretmenler için getirilen istisnai kuralların sözleÅŸmeli öğretmenler için de uygulanması gerektiÄŸi iddia edilmekte ise de, davacının sözleÅŸmeli öğretmen olarak atanmasının, norm kadro uygulamaları sonrasında öğretmen ihtiyacının karşılanamamış olması neticesinde gerçekleÅŸtiÄŸi, bu nedenle norm kadroya getirilen çeÅŸitli istisnai hükümlerden yararlanma imkânının bulunmadığı ve diÄŸer taraftan sözleÅŸmeli personel için yine çeÅŸitli mülahazalarla getirilen yer deÄŸiÅŸikliÄŸi imkânının ise, norm kadro uygulamalarının dışında atıl kapasite yaratacak ÅŸekilde kullanılamayacağı da göz önüne alındığında davacının, yeterli boÅŸ pozisyon bulunmayan Adana iline eÅŸ durumu nedeniyle atamasının yapılması hususunda idarenin zorlanamayacağı açık olduÄŸundan, dava konusu iÅŸlemde hukuka aykırılık bulunmadığı gerekçesiyle bozulmuÅŸ ise de, KahramanmaraÅŸ Ä°dare Mahkemesince bozma kararına uyulmayarak, dava konusu iÅŸlemin iptali yolundaki ilk kararında ısrar edilmiÅŸtir. Davalı idare, KahramanmaraÅŸ Ä°dare Mahkemesinin ısrar kararını temyiz etmekte ve bozulmasını istemektedir. 657 sayılı Devlet Memurları Kanunu’nun 4/B maddesinde, sözleÅŸmeli personel; kalkınma planı, yıllık program ve iÅŸ programlarında yer alan önemli projelerin hazırlanması, gerçekleÅŸtirilmesi, iÅŸletilmesi ve iÅŸlerliÄŸi için ÅŸart olan, zaruri ve istisnai hallere münhasır olmak üzere özel bir meslek bilgisine ve ihtisasına ihtiyaç gösteren geçici iÅŸlerde, Bakanlar Kurulu’nca belirlenen esas ve usuller çerçevesinde kurumun teklifi ve Devlet Personel BaÅŸkanlığı’nın görüşü üzerine Maliye Bakanlığı’nca vizelenen pozisyonlarda, mali yılla sınırlı olarak sözleÅŸme ile çalıştırılmasına karar verilen ve işçi sayılmayan kamu hizmeti görevlileri olarak tanımlanmış olup, sözleÅŸmeli personel seçiminde uygulanacak sınav ile istisnaları, bunlara ödenebilecek ücretlerin üst sınırları ile verilecek iÅŸ sonu tazminatı miktarı, kullandırılacak izinler, pozisyon unvan ve nitelikleri, sözleÅŸme fesih halleri, pozisyonların iptali, sözleÅŸmeli personel istihdamına dair hususlar ile sözleÅŸme esas ve usullerinin Devlet Personel BaÅŸkanlığı’nın görüşü ve Maliye Bakanlığı’nın teklifi üzerine Bakanlar Kurulu’nca belirleneceÄŸi düzenlemesine yer verilmiÅŸ; anılan maddeye, 31/03/2006 günlü, 26125 sayılı Resmi Gazete’de yayımlanarak yürürlüğe giren 5473 sayılı Kanun’un 3. maddesiyle eklenen, “Milli EÄŸitim Bakanlığında norm kadro sonucu ortaya çıkan öğretmen ihtiyacının kadrolu öğretmen istihdamıyla kapatılamaması hallerinde öğretmenlerin;” ibaresi ile, asli ve sürekli bir kamu hizmeti olan öğretmenliÄŸin, sözleÅŸmeli öğretmenlik statüsü ile de yapılabilmesi olanaklı hale gelmiÅŸtir. Öte yandan anılan Kanun hükmüne istinaden, 06/06/1978 günlü, 7/15754 sayılı Bakanlar Kurulu Kararı ile yürürlüğe konulan SözleÅŸmeli Personel Çalıştırılmasına Ä°liÅŸkin Esaslar’da iÅŸlem tarihi itibarıyla kurum içi yer deÄŸiÅŸikliÄŸi talebine iliÅŸkin bir düzenlemeye yer verilmemiÅŸ olmakla birlikte, bu Esaslar uyarınca Milli EÄŸitim Bakanlığı’nca hazırlanan Tip Hizmet SözleÅŸmesi’nin 14. maddesinde, personelin, herhangi bir sebeple, sözleÅŸme yaptığı Kurumun bulunduÄŸu ilçe dışında görev yapma talebinde bulunamayacağı, ancak, idarenin sözleÅŸmeli personel ihtiyacının ortadan kalkması gibi haklı ve zorunlu hallerde, personel ile aynı il/ilçe içerisinde boÅŸ pozisyon bulunması halinde alanında öğretmen ihtiyacı bulunan diÄŸer bir Kurumda istihdam edilmek üzere yeni sözleÅŸme yapılabileceÄŸi, personelin, Milli EÄŸitim Bakanlığınca çıkarılacak yönergede belirtilecek eÅŸ ve saÄŸlık mazeretinin bulunması hallerinde yarı yıl veya yaz tatilinde olmak kaydıyla sözleÅŸmenin feshini talep edebileceÄŸi, mazeretlerinin kabul edilmesi halinde sözleÅŸmesinin feshedilebileceÄŸi, bu ÅŸekilde sözleÅŸmesi fesh edilen personelin baÅŸka bir ilde sözleÅŸmeli olarak çalıştırılabilmesinin; ilgili ilde, norm kadro sonucu ortaya çıkan öğretmen ihtiyacının kadrolu öğretmen istihdamıyla kapatılamaması, emsali kadrolu öğretmenlerin alanları itibariyle haftada okutmak zorunda oldukları aylık karşılığı kadar ders görevinin bulunması ve boÅŸ pozisyon bulunması hallerinde mümkün olduÄŸu belirtilmiÅŸ; “Haziran 2010 Öğretmenlerin Özür Durumundan Yer DeÄŸiÅŸtirme Kılavuzu”nda ise; 657 Kanun’un 4/B maddesi kapsamında görevlendirilen ve göreve baÅŸlama tarihi itibariyle bir yıllık çalışma süresini tamamlayan sözleÅŸmeli öğretmenlerin de kadrolu öğretmenlerde aranılan koÅŸulları belgelendirmeleri ve boÅŸ pozisyon bulunması kaydıyla alanlarında en az 15 saat ders yükü bulunan eÄŸitim kurumlarından en fazla 25 eÄŸitim kurumu tercihinde bulunabilecekleri, görevlendirme iÅŸlemlerinin, hizmet puanı üstünlüğü, hizmet puanının eÅŸit olması halinde ise 657 sayılı Kanun’un 4/B maddesi kapsamında geçirilen hizmet süresi üstünlüğü, eÅŸitliÄŸin bozulmaması durumunda ise bilgisayar kurası ile yapılacağı düzenlemesine yer verilmiÅŸtir. Görüldüğü üzere, 5473 sayılı Kanunun 3. maddesiyle 657 sayılı Kanunun 4/B maddesinde ve sonrasında SözleÅŸmeli Personel Çalıştırılmasına Ä°liÅŸkin Esaslar’da yapılan deÄŸiÅŸiklikler sonucunda, norm kadro sonucu ortaya çıkan öğretmen ihtiyacının kadrolu öğretmen istihdamıyla kapatılamaması hallerinde Bakanlığa baÄŸlı eÄŸitim kurumlarında sözleÅŸmeli öğretmen istihdam edilmesine imkân saÄŸlanmış, belirtilen esaslar doÄŸrultusunda, kamu yararı ve hizmet gerekleri gözetilerek hazırlanan tip sözleÅŸme ve 2010 Yılı Öğretmenlerin Özür Durumundan Yer DeÄŸiÅŸtirme Kılavuzu uyarınca da, Bakanlığa baÄŸlı eÄŸitim kurumlarında görevli sözleÅŸmeli öğretmenlerin isteÄŸe ve özür durumuna baÄŸlı yer deÄŸiÅŸtirmelerinde, eÄŸitim-öğretimin kesintiye uÄŸramaması bakımından yarı yıl ve yaz tatili ÅŸeklinde iki ayrı yer deÄŸiÅŸtirme dönemi belirlenmiÅŸ, ancak, sözleÅŸmeli öğretmen pozisyonları Maliye Bakanlığı tarafından il/ilçe bazında vizelendiÄŸinden, sözleÅŸmeli öğretmenlerin yer deÄŸiÅŸikliklerinin, atanmak istedikleri yerlerde boÅŸ sözleÅŸmeli öğretmen pozisyonu bulunması halinde mümkün olacağı, boÅŸ pozisyon bulunmadığı durumlarda ise yer deÄŸiÅŸikliÄŸi isteklerinin gerçekleÅŸemeyeceÄŸi belirtilmiÅŸ, 02/03/2009 günlü, 2009/14799 sayılı Bakanlar Kurulu kararı ile yapılan deÄŸiÅŸiklikle de, SözleÅŸmeli Personel Çalıştırılmasına Ä°liÅŸkin Esaslar’a eklenen Ek 3. maddede, önceki düzenlemelere paralel olarak, sözleÅŸmeli personelin eÅŸ durumuna baÄŸlı kurum içi yer deÄŸiÅŸikliÄŸi talebinin; vizeli olduÄŸu birimde fiilen en az bir yıl çalışmış olması, geçiÅŸ yapacağı hizmet biriminde aynı unvan ve niteliÄŸi haiz boÅŸ pozisyon bulunması ve kamu personeli olan eÅŸin, kurum içi görev yeri deÄŸiÅŸikliÄŸi mümkün olmayan veya mevzuatı uyarınca zorunlu yer deÄŸiÅŸtirmeye tabi tutulan bir görevde bulunması kaydıyla yerine getirilebileceÄŸi kuralı getirilmiÅŸtir. Ä°dare Mahkemesince, dava konusu iÅŸlemin, Devlet Memurlarının Yer DeÄŸiÅŸtirme Suretiyle Atanmalarına Ä°liÅŸkin YönetmeliÄŸin 9. ve dava konusu iÅŸlem tarihinde yürürlükte olmayan 04/03/2006 günlü, 26098 sayılı Resmi Gazete’de yayımlanan Milli EÄŸitim Bakanlığı Öğretmenlerinin Atama ve Yer DeÄŸiÅŸtirme YönetmeliÄŸinin 20/3. maddesindeki, “Ä°lgili mevzuatı uyarınca zorunlu yer deÄŸiÅŸtirmeye tabi tutulan eÄŸitim ve öğretim hizmetleri sınıfı, mülki idare amirliÄŸi hizmetleri sınıfı ve emniyet hizmetleri sınıfına giren memurlar, Türk Silahlı Kuvvetlerine mensup subay ve astsubaylar, hakim ve savcılar ile bu YönetmeliÄŸin ek 1. maddesi kapsamına girenlerin görev süresiyle sınırlı olmak üzere, atandıkları yere, memur olan eÅŸinin atanmasında mevzuatı uyarınca yürürlüğe konulan norm kadro sayılarına iliÅŸkin hükümlerin uygulanmayacağına” iliÅŸkin hükümlere aykırı olarak yapılan düzenlemelere dayanılarak tesis edildiÄŸi gerekçesiyle iptaline karar verilmiÅŸ ise de, anılan Yönetmelikler sadece kadrolu öğretmenleri kapsamakta olup, sözleÅŸmeli öğretmenler bu düzenlemelere tabi deÄŸildir. Dosyanın incelenmesinden, 657 Sayılı Kanun’un 4/B maddesi kapsamında, KahramanmaraÅŸ ili, … Ä°lköğretim Okulunda öğretmen olarak görev yapan davacının, Adana ilinde öğretmen olarak görev yapan eÅŸi nedeniyle, belirlenen boÅŸ pozisyonlar dahilinde Adana ilinde ilan edilen eÄŸitim kurumlarından birine atanma istemiyle baÅŸvuruda bulunduÄŸu, yapmış olduÄŸu bu baÅŸvuru üzerine, aynı alandan yer deÄŸiÅŸikliÄŸi isteyen adaylarla birlikte hizmet puanı üstünlüğüne göre deÄŸerlendirilmesi sonucunda atamasının yapılmadığı anlaşılmıştır.

Bu durumda, Dairesince verilen bozma kararında da belirtildiği üzere, davacının norm kadro uygulamaları sonrasında karşılanamayan öğretmen ihtiyacının giderilmesi amacıyla sözleşmeli öğretmen olarak atandığı, dolayısıyla norm kadro için getirilen istisnai hükümlerden yararlanma imkânının bulunmadığı, diğer taraftan, sözleşmeli personel için çeşitli mülahazalarla getirilen yer değişikliği imkânının, norm kadro dışında atıl kapasite yaratacak şekilde kullanılamayacağı açık olduğundan, statüsü gereği tabi olduğu düzenlemeler uyarınca, eş durumuna bağlı kurum içi yer değişikliği talebi ancak geçiş yapacağı hizmet biriminde aynı unvan ve niteliği haiz boş pozisyon bulunması koşuluna bağlı olan davacının, eşi dolayısıyla, alanında Adana ili için ilan edilen boş pozisyonlara hizmet puanı yetersizliği nedeniyle atanmamasına yönelik işlemde hukuka aykırılık, aksi yöndeki İdare Mahkemesi kararında hukuki isabet görülmemiştir. Açıklanan nedenlerle, davalı idarenin temyiz isteminin kabulüne, Kahramanmaraş İdare Mahkemesinin ısrar kararının BOZULMASINA, dosyanın anılan İdare Mahkemesine gönderilmesine, kararın tebliğ tarihini izleyen 15 (onbeş) gün içinde karar düzeltme yolu açık olmak üzere, 11/05/2016 gününde oyçokluğu ile karar verildi.


2003 yılından itibaren Barolar Birliği’ne bağlı olarak çalışan Avukat Emre Kurt, kariyerine ticaret hukuku alanında başlamış Londra Üniversitesi Hukuk Fakültesi’nde Ticaret Hukuku ve Marka, Patent, Faydalı Model, Telif Hakları yan genel adıyla Fikri Mülkiyet Hukuku alanında uzmanlaşmıştır. Londra Üniversitesi’ndeki ihtisasın ardından Av. Emre KURT özellikle marka, patent ve haksız rekabet hakları konusunda yoğun olarak çalışmaktadır. İyi derecede İngilizce bilmektedir.

Yorum Yaz