Ağu 23, 2023
109 Görüntüleme

BIO-RELAX V TIO-RELAX İLTİBASA YOL AÇACAK BENZERLİK 4670

Yazan
banner

Taraf markalarında yer alan asli unsurların “TİO” ve “BIO” ibareli olduğu hususları gözetildiğinde asıl unsurlar bakımından taraf markaları arasında işitsel ve görsel olarak kısmi bir benzerlik bulunduğu söylenebilirse de, ilaç markalarında görüşü dikkate alınması gereken kitle doktor ve eczacılardan oluşan bilinçli kitle olduğundan taraf markaları arasında yer alan bu benzerliğin iltibasa neden olmayacağı…


YARGITAY 11. HUKUK DAİRESİ

E. 2021/4670 K. 2022/8524 T. 30.11.2022

 Davacı vekili;  davalı şirketin “BIO-RELAX ” ibareli marka başvurusuna yaptıkları itirazın nihai olarak YİDK tarafından reddedildiğini, oysa müvekkilin “TİO-RELAX” ibareli marka ile dava konusu markanın ayniyet derecesinde benzediğini taraf markalarda “RELAX” ibaresi ve (-) işareti olmakla birlikte markanın ilk unsurları olan “TİO” ve “BİO” ibaresi arasında da ayniyet derecesinde benzerliği nedeniyle davalı markasının, müvekkilinin markasından ayırt edilmeyeceğini, karşı tarafın müvekkilin farklı olarak “T” harfi yerine “B” harfi kullandığını, bu kullanımın markaları farklılaştırmadığını, bilakis iltibas derecesini artırdığını, ileri sürerek, Türk Patent YİDK’nın 10.06.2013 tarihli ve 2013/M-2875 Sayılı kararın iptaline, 2010/83500 Sayılı “BİO-RELAX” ibareli markanın iptalini, tescili halinde hükümsüzlüğüne karar verilmesini talep ve dava etmiştir.

İlk derece mahkemesince, iddia, savunma, toplanan deliller ve tüm dosya kapsamına göre; dava konusu 2010/83500 Sayılı markanın kapsamında yer alan 5. sınıftaki “insan ve hayvan sağlığı için ilaçlar, tıbbi amaçlı kimyasal ürünler, kimyasal elementler. Tıbbi amaçlı diyet maddeleri; zayıflatıcı ürünler; bebek mamaları; tıbbi amaçlı bitkiler ve bitkisel içecekler” emtiası yönünden görsel ve sesçil iltibas düzeyinde benzerlik oluştuğu, hedef tüketici kitlesi açısından markalar arasında idari, ekonomik veya işletmesel bir bağlantı bulunduğunu düşünme ve markaları karıştırma ihtimali bulunduğu, diğer yönden başvuru kapsamında yer alan” insan ve hayvan sağlığı için ilaçlar, tıbbi amaçlı kimyasal ürünler, kimyasal elementler. Tıbbi amaçlı diyet maddeleri; zayıflatıcı ürünler; bebek mamaları; tıbbi amaçlı bitkiler ve bitkisel içecekler” emtialarından bir kısmı açısından bu tür ürünler reçete ile satıldığından hedef tüketici kitlesi doktor-eczacı-veteriner açısından iltibas oluşmayacağı ileri sürülse de günümüzde bu tür ürünlerin sadece reçeteyi yazanlar veya ürünleri satanlar tarafından değil ihtiyaç sahipleri yani hasta veya yakınları tarafından bu tür ürün tüketiminde yanılgı yaşayabilecekleri, bu tür ürünlerin satıldığı yerde kalfa tabir edilen kişilerin reçeteleri yanlış da yorumlayıp içerdiği etken maddeler aynı diye görsel benzerlerini yanlışlıkla da olsa verebilecekleri ihtimali de bulunduğu gerekçesi ile, davanın kısmen kabulüyle 10.06.2013 tarihli ve 2013/M-2875 Sayılı YİDK kararının dava konusu edilen 2010/83500 Sayılı markanın kapsamında yer alan 5. sınıftaki “insan ve hayvan sağlığı için ilaçlar, tıbbi amaçlı kimyasal ürünler, kimyasal elementler. Tıbbi amaçlı diyet maddeleri; zayıflatıcı ürünler; bebek mamaları; tıbbi amaçlı bitkiler ve bitkisel içecekler” yönünden iptaline ve bu mallar yönünden markanın hükümsüzlüğüne karar verilmiştir.

Karara karşı, davalılar vekilleri tarafından istinaf kanun yoluna başvurulmuştur.

Bölge Adliye Mahkemesince, tüm dosya kapsamına göre yapılan istinaf incelemesi sonucunda; davacının itirazına mesnet markasının kapsamındaki tıbbi müstahzar emtiası ile dava konusu marka başvurusu kapsamındaki 5.1.sınıfta yer alan “insan ve hayvan sağlığı için ilaçlar, tıbbi amaçlı kimyasal ürünler, kimyasal elementler.” mallarının benzer olduğu, dava konusu marka başvurusu kapsamında, 5.1.sınıf dışındaki “Tıbbi amaçlı diyet maddeleri; zayıflatıcı ürünler; bebek mamaları; tıbbi amaçlı bitkiler ve bitkisel içecekler.” emtiası ile davacı markası kapsamındaki tıbbi müstahzar emtiasının, doğası, kullanım şekli ve dağıtım kanallarının farklı olduğu, aynı mağazalarda satılsalar bile, farklı reyonlarda bulundukları, ayrıca, birbirini tamamlayan veya rekabet halinde olan mallar da olmadıkları, bu nedenle davalının başvurusu kapsamında bulunan 5.1.sınıf dışındaki” Tıbbi amaçlı diyet maddeleri; zayıflatıcı ürünler; bebek mamaları; tıbbi amaçlı bitkiler ve bitkisel içecekler.” emtiasının davacının mesnet markasının kapsamından farklı bulunduğu, mahkemenin bu emtia bakımından da tarafların marka tescil kapsamlarının benzer kabul edilmesi yerinde olmadığı, ayrıca davacının itirazına mesnet markası bütün olarak “TİORELAX” ibareli olsa da “TİO-RELAX” olarak algılanacağı, markalarda ortak olarak yer alan “relax” ibaresinin Türkçe karşılığının “rahatlamak, gevşemek” anlamlarına geldiği, bu itibarla 5/1. sınıfta yer alan emtia bakımından ayırt ediciliğinin bulunmadığı, taraf markalarında yer alan asli unsurların “TİO” ve “BIO” ibareli olduğu hususları gözetildiğinde asıl unsurlar bakımından taraf markaları arasında işitsel ve görsel olarak kısmi bir benzerlik bulunduğu söylenebilirse de, ilaç markalarında görüşü dikkate alınması gereken kitle doktor ve eczacılardan oluşan bilinçli kitle olduğundan taraf markaları arasında yer alan bu benzerliğin iltibasa neden olmayacağı gerekçesi ile, davalılar vekillerinin istinaf başvurularının kabulüyle ilk derece mahkemesi kararı kaldırılarak ve yeninde hüküm kurularak, davanın reddine karar verilmiştir.

Karara karşı, davacı vekili tarafından temyiz kanun yoluna başvurulmuştur.

Yapılan yargılama ve saptanan somut uyuşmazlık bakımından uygulanması gereken hukuk kuralları gözetildiğinde  Bölge Adliye Mahkemesi kararının onanmasına karar vermek gerekmiştir.


PINK Markalardaki Ayırt Ediciliği Düşük Unsurlarda İltibas 9054

UYDUNETSKY Kararı, İltibas Yarattığı Tespit Olunan Markanın Tekrar Başvurulması 6803

Tanınmış Markalarda İltibas 2315

İlaç Markaları; Zayıf Marka ve İltibas; Arnica Kararı 5226

İltibas Kavramı İltibas Konusundaki Bilirkişi İncelemesinin Bağlayıcılığı 11-696


2003 yılından itibaren Barolar Birliği’ne bağlı olarak çalışan Avukat Emre Kurt, kariyerine ticaret hukuku alanında başlamış Londra Üniversitesi Hukuk Fakültesi’nde Ticaret Hukuku ve Marka, Patent, Faydalı Model, Telif Hakları yan genel adıyla Fikri Mülkiyet Hukuku alanında uzmanlaşmıştır. Londra Üniversitesi’ndeki ihtisasın ardından Av. Emre KURT özellikle marka, patent ve haksız rekabet hakları konusunda yoğun olarak çalışmaktadır. İyi derecede İngilizce bilmektedir.

Yorum Yaz