Eki 2, 2023
145 Görüntüleme

Marka Hukukunda Parasitizm Kavramı

Yazan
banner

Marka Hukukunda Parazitizm: Kavram, Uygulama ve Karşılaştırma

Giriş

Marka hukukunda parasitizm, bir markanın sahibinin, markanın kazandığı ticari değeri veya itibarı kendi mal veya hizmetlerinde kullanmak suretiyle haksız kazanç elde etmesidir. Parazitizm, marka hukukunun en önemli sorunlarından biridir.

Parazitizm Kavramı

Parazitizm, iki farklı şekilde ortaya çıkabilir:

Marka ismi parazitizmi: Bu durumda, parazit marka, ünlü bir markanın isminin veya benzer bir ismin kullanılması suretiyle tüketicileri yanıltmaya çalışmaktadır. Örneğin, “Coca-Cola” markasının ünlülüğünden yararlanmak amacıyla “Coca-Cola Light” markası kullanılmış olabilir.
Marka görünümü parazitizmi: Bu durumda, parazit marka, ünlü bir markanın görünümünün veya benzer bir görünümün kullanılması suretiyle tüketicileri yanıltmaya çalışmaktadır. Örneğin, “Nike” markasının ünlü logosundan yararlanmak amacıyla “Nike” şeklinde bir logo kullanılmış olabilir.
Parazitizmin Hukuki Dayanağı

Marka hukukunda parasitizm, marka tecavüzü olarak kabul edilmektedir. Marka tecavüzü, bir markanın sahibinin, markanın hakkına tecavüz edilmesidir. Marka hukukunda, marka tecavüzü, marka sahibinin marka hakkına dayanarak dava açması suretiyle önlenebilmektedir.

Parazitizmin Uygulaması

Parazitizm, marka hukukunda en çok tartışılan konulardan biridir. Parazitizm olarak kabul edilebilecek bazı durumlar şunlardır:

Ünlü bir markanın isminin veya logosunu kullanmak suretiyle tüketicileri yanıltmak.
Ünlü bir markanın ticari itibarından yararlanmak.
Ünlü bir markanın mal veya hizmetlerine benzer mal veya hizmetler üretmek.
Parazitizmin Karşılaştırılması

Marka hukukunda parasitizm, farklı ülkelerde farklı şekillerde ele alınmaktadır. Bazı ülkelerde, parasitizm, marka tecavüzü olarak kabul edilmektedir. Diğer ülkelerde ise, parasitizm, ayrı bir hukuki kavram olarak kabul edilmektedir.

Türkiye’de, marka hukukunda parasitizm, marka tecavüzü olarak kabul edilmektedir. Türkiye’de, marka tecavüzü, marka sahibinin marka hakkına dayanarak dava açması suretiyle önlenebilmektedir.

Sonuç

Marka hukukunda parasitizm, marka sahibinin marka hakkına önemli bir tehdit oluşturmaktadır. Marka sahipleri, markalarını korumak için parasitizm konusunda dikkatli olmalıdır.

Parazitizmin Önlenmesi

Marka sahipleri, parasitizmden korunmak için aşağıdaki önlemleri alabilirler:

Markalarını tescil ettirmek.
Markalarını aktif olarak kullanmak.
Markalarını korumak için hukuki önlemler almak.


Tanınmış Markanın Bilinmesi Gerektiği 11-76

Tanınmış Markanın Anahtar Kelime Olarak Kullanımı 1049

Rakiplerin Dürüstlük Kuralına Aykırı Her Davranışı Haksız Rekabettir 1506

Tanınmış Markalarda; Ayırt Edici Karakteri Zedeleme, İtibara Zarar Verme, Haksız Avantaj Sağlama


2003 yılından itibaren Barolar Birliği’ne bağlı olarak çalışan Avukat Emre Kurt, kariyerine ticaret hukuku alanında başlamış Londra Üniversitesi Hukuk Fakültesi’nde Ticaret Hukuku ve Marka, Patent, Faydalı Model, Telif Hakları yan genel adıyla Fikri Mülkiyet Hukuku alanında uzmanlaşmıştır. Londra Üniversitesi’ndeki ihtisasın ardından Av. Emre KURT özellikle marka, patent ve haksız rekabet hakları konusunda yoğun olarak çalışmaktadır. İyi derecede İngilizce bilmektedir.

Yorum Yaz